Čajové pastelky



Cože? Čajové pastelky? Co je to za nesmysl? To jako mají barvu čaje nebo tuhu místo dřeva drží čajové lístky? Ale kdeže. To je zas jen jedna z mých přezdívek :) 

Dnes se totiž mrkneme na tuhu, no nebo radši na všechno, čínským pastelkám. Akvarelovým pastelkám. A jak jsem došla k tomu čaji? Ženskou logikou. Pastelky totiž kromě anglického nápisu Water Color Pencils mají vše ostatní psané čínskými znaky. Tedy rozsypaným čajem.
No dosti bylo humoru a jdeme na ně.


48 Water Color Pencils


Pastelky jsou dodávané v plechové krabičce. Ale jiné než jsme zvyklí. V suprové hlavně na další využití. Stříbrná metalická, trojhranná krabička je dost bytelná, aby pastelky uchránila před nechtěnými nárazy. Má plastové víčko, nahoře vyložené molitanem, takže nehrozí ani polámání špiček. Za mě první bod k dobru.

Pastelek je 48 odstínů. Což je asi jaksi logické, když to mají v názvu. Tak nechápu, proč to píšu :). A součástí balení je přiložený štěteček. Ten vůbec není k zahození. Nepelichá a je takové střední tloušťky, takže vhodný i na menší plochy. Jen teda zastřižení nic moc, každý chlup trčel jinam, ale to nůžky spravily. 

První dojmy po otevření. Dnes jsem se dozvěděla, že prý mnoho z vás k pastelkám čichá. Tak jdu na čichačku taky :). Cítím vůni dřeva a barvy. Netuším, jestli je to dobře nebo ne a nasaju třešňovou vůni ze své aromalampy. Ta je mi o hodně příjemnější :). 

První co mě upoutalo je, že pastelky přišly ořezané. Ale tak, že je ořezané pouze dřevo a tuha je netknutá. Zajímavé. To jsem ještě nikdy neviděla. Ale já toho ještě neviděla :). Musím říct, že před prvním použitím jsem ani nedořezávala a kupodivu se mi s nimi kreslilo dobře i v takovémto stavu.
Druhý pohled padl na odstíny. Jsou zajímavé, zase o kapičku jiné, než u jiných pastelek. Ale co je pecka. Plných deset odstínů zelené. Wow, to se nakreslí hafo lesů, vod a strání. Modrých je tam taky dost, proto ta voda tam :). 

Pastelky jsou šestihranné (já osobně dávám přednost trojhranným nebo kulatým) a drží se úplně v pohodě. 

A jde se kreslit! Suchá zkouška


Ještě než začnu, musím podotknout, že s akvarelovými pastelkami mám zkušenost s Mondeluz, Progressy a Inktenskami. Určitě neočekávám wow efekt inkoustových Inktense a Proggresa mají zase jiná specifika. Tudíž mohu srovnávat s Koh-i-Noor Mondeluz.

Nejdřív jsem pastelky logicky podrobila suché zkoušce. Oproti Mondeluz mě překvapily, jak krásně,  malují za sucha. Žádná bílá místečka, stínují a míchají se dobře. Barvy jsou po přitlačení na pastelku fakt intenzivní a zanechávají povrch lehce s voskovým efektem. Jako by byl obrázek vyleštěný.

Před rozmytím a po
Maličko se drolily, ale to přisuzuji těm neořezaným špičkám. Nic zásadního. Asi u dvou odstínů jsem v pastelce zaznamenala jakoby kamínek v tuze, který mi na barevné ploše udělal bílou čárku, ale když se vykreslil, zase to bylo v pořádku.
Takže kdybych měla kreslit na sucho akvarelkami, sáhnu po čajovkách.

A jde se malovat! Mokrá zkouška


Beru přiložený štětec, ale asi po dvou tazích ho měním za vodní. Prostě síla zvyku, no. Pastelky se rozmývají úplně v pohodě. Líp na silnějším, strukturovaném papíře, než hladkém, ale to samozřejmě všechny, že. 

Jediný problém, co jsem při rozmývání měla, byl ten, když jsem měla obrázek vymalovaný silnou vrstvou, tak mi voda dělala šmouhy a než jsem se jich zbavila, skoro všechen pigment jsem si vymyla. Ale podobnou zkušenost mám i s Mondeluz. Takže, když vím, že budu rozmývat, na pastelku netlačím a kreslím „lehkou“ rukou. Pak je vše v pořádku. Barvy se v místech, kde se měly místit smísily. Takže paráda. (mimochodem odstínově jsou tak, že na sebe vzájemně velmi příjemně navazují, aby se s nimi hezky vrstvilo a stínovalo).

Před rozmytím a po


Když jsem chtěla barvu zintenzivnit, buď jsem pastelkou čmárla na vlhký papír, nebo ještě líp, barvu nanesla na štětec a šup s ním malovat.

Takže můj dojem z čajových pastelek? Velmi příjemný. Za příjemnou cenu hezká sada školních pastelek. Neříkám, že jsou to pastelky, bez kterých se nedá žít nebo že jsou nejlepší na světě, ale na rozšíření sbírky, pro akvarelové začátečníky nebo v momentě, kdy nechceme do kreslících potřeb tolik investovat, tak super kup. V těchto případech můžu vřele doporučit. A ta krabička, už jen ta za to stojí :)

Děkuji eshopu Sbohemnudo.cz za poskytnutí pastelek k recenzi. Sama bych do nich asi nikdy nešla a neměla možnost zjistit, že ne všechno Made in China je na prd. Děkuji.
A mimochodem, Sbohem nudo bych si být vámi rozhodně přidala do záložek. Obchůdek je zatím poměrně novorozený, ale mám z něho příjemný pocit. Komunikace na jedničku, rychlost dodávky jakbysmet. A hlavně, pastelky Marco skladem a dokonce v kusovkách.

Komentáře

  1. Marti, zase super článek ;) ale pozor na malování na vlhký papír nebo namáčení špiček pastelek do vody... jak nám na putování říkal pán od FC i tuha i dřevo umí vodu natáhnout a pastelky pak praskají (to dřevo okolo) nebo se celé rozšklebí... pro mě to bylo překvapení... nemilé, ale už vím proč bych to neměla dělat ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, díky moc za velmi zajímavou informaci. Odteď na to budu dávat bacha ;)

      Vymazat

Okomentovat